Yunanistan devleti Alevilik Bektaşilik Sempozyumu düzenledi
Yunanistan devletinin Kavalalı Mehmet Ali Paşa adına kurduğu MOHA Araştırma Merkezi, Kavala'da “Balkanlar ve Anadolu'da Bektaşiler ve Aleviler” konulu uluslararası bir sempozyum düzenledi.
Yunanistan’ın Kavala şehrinde Türkiye'den de bazı akademisyenlerin katıldığı “Balkanlar ve Anadolu'da Bektaşiler ve Aleviler” uluslararası bir sempozyum yapıldı.
3-5 Kasım tarihleri arasında yapılan sempozyumun açılışı, Veliyettin Ulusoy’un görüntülü olarak gülbank vermesi ile yapıldı.
Yunanistan’da bu temayla düzenlenen ilk uluslararası sempozyum olan “Balkanlar ve Anadolu'da Bektaşiler ve Aleviler” sempozyumu, Kavala şehrinde Kavalalı Mehmet Ali Paşa adına kurulan MOHA Araştırma Merkezi tarafından düzenlendi.
Anadolu’dan Balkanlar’a uzanan Bektaşi ve Alevi topluluklarının Ortaçağ’dan günümüze uzanan tarihsel rotasını keşfetmek olarak açıklanan sempozyumda bu hedefe yönelik olarak bildiri sunmak ve konuşmak üzere Türkiye'den Dr. Rıza Yıldırım, Dr. Zeynep Akdoğan, Dr. Gülay Yılmaz, Dr. Cem Kara, Dr. Zeynep Türkyılmaz, Melih Duygulu, H. Sinan Ulusoy, Dr. Cemalettin Aydın, Ayhan Aydın ve Dertli Divani yer aldı.
Terör örgütü PKK ve yan kuruluşları hakkında yaptığı haberler nedeniyle 2022 yılında Türkiye'den sınırdışı edilen Yunan gazeteci Evangelos Areteos'un “Yunanistan'daki Alevi-Bektaşiler: Çağdaş bir vaka çalışması” başlıklı bir konuşma yaptığı sempozyumda, Prof. Dr. Konstaninos Tsitselikis “Modern Yunanistan'da İslam: Osmanlı”, Yunanistan'da Türk ve Müslüman toplulukların asimilasyonu konusunda araştırmaları ile tanınan Dr. Giorgos Mavrommatis ise, Ayşe Karahüseyinoğlu ile birlikte “Yunanistan'daki Bektaşiliğe tarihsel bir bakış: İnsanlar, mekânlar, gelenekler ve manevi etkileşimler” başlıklı sunumlar yaptılar.
Sempozyumda cevapları aranacak sorular şu şekilde ilan edilmişti:
1- Bektaşilik ve Aleviliğin kökenlerinden günümüze uzanan yörüngesinin önemli noktaları nelerdir?
2- Bektaşilerin ve Alevilerin inşa ettikleri dünya anlayışları ve bunların pratikleri ve stratejileriyle nasıl iç içe geçti?
3- Bektaşilerin ve Alevilerin inanç ve pratiklerinin farklı siyasi ve etnik bağlamlarda nasıl geliştiği veya sorgulandığı ve bunun sonucunda bu toplulukların nasıl damgalandı?
Sempozyumdaki sunumlar ve tartışmaların maneviyat ve ritueller, soy ve hiyerarşiler, Bektaşilerin Yeniçeri ocağındaki rolü, 1826’dan sonraki radikal yeniden yapılanma ve Tanzimat dönemindeki canlanma gibi konuları ele alarak Modernite öncesinden moderniteye geçiş ve Bektaşiler ile Alevilerin ulus-devletler içinde yeniden konumlanmaları ve eylemlerinin yanı sıra toplulukların hayatta kalma stratejileri, toplumsal davranışlar ve ritueller ile “sessiz” topluluk, Avrupa’da “neo-Alevilik” gibi ifadelerin anlamları da masaya yatıracağı ifade edildi.
Videolar için YouTube kanalımıza abone olmayı unutmayın!
BUNLARA DA BAKABİLİRSİNİZ
- 0SEVDİM
- 1ALKIŞ
- 0KOMİK
- 0İNANILMAZ
- 0ÜZGÜN
- 0KIZGIN
Yorum Yazın
E-posta hesabınız sitede yayımlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişdir.