Afatoğlu: Çivril, Alevi Bektaşiliğin merkezidir
GÜNDEMAraştırmacı yazar İbrahim Afatoğlu, Denizli24Haber sitesine yaptığ açıklamada, Denizli’nin Çivril ilçesinde yaptığı çalışmalar sonucunda, geçmişte bölgenin önemli bir Alevi Bektaşi merkezi olduğunu tespit ettiğini belirtti. Çivril ve çevresinde 20’ye yakın Alevi Bektaşi Tekkesi bulunduğuna dikkati çeken Afatoğlu, Sarı Baba Türbesi ve Savranşah Camii'nde incelemelerde bulundu.
Denizli’de Alevi Bektaşi tarihi üzerine araştırmalar yürüten İbrahim Afatoğlu, Çivril ilçesine bağlı Savranşah Mahallesi’nde incelemelerde bulundu. Mahalle mezarlığında bulunan Sarı Baba Türbesi ve içi kalem işi süslemelerle kaplı Savranşah Camii’ni ziyaret eden Afatoğlu, bölgenin tarihine ışık tutan önemli bulgular elde etti.
Afatoğlu yaptığı açıklamada, Çivril’in geçmişte bir Alevi Bektaşi merkezi olduğunu belirterek şunları söyledi:
"Türklerin Anadolu’ya geldiği dönemlerde Çivril, o dönemdeki adıyla Şehlü Kazası olarak biliniyordu. Buraya ağırlıklı olarak Türkmenler yani Aleviler yerleşmişti. Çivril’in tarihi boyunca Alevi Bektaşi inancına ev sahipliği yaptığını gösteren pek çok iz bulunuyor. Örneğin, Savranşah Mahallesi’nin kutsal kişisi olan Sarı Baba, burada türbesi bulunan bir Horasan erenidir. Sarı Baba’nın, büyük bir ihtimalle Hacı Bektaş Veli’nin öğrencilerinden Sarı İsmail Sultan ile bağlantılı olduğu düşünülüyor."
Afatoğlu ayrıca, Savranşah Camii’ndeki kalem işi süslemelerin, Alevi Bektaşi geçmişine işaret ettiğini belirterek, bu tür camilerin genellikle Alevi Bektaşi geçmişine sahip mahallelerde bulunduğunu vurguladı.
ÇİVRİL’DE 20’YE YAKIN ALEVİ BEKTAŞİ TEKKESİ BULUNUYOR
Afatoğlu’nun yaptığı araştırmalara göre, Çivril’de 20’ye yakın Alevi Bektaşi Tekkesi bulunuyor. Bölgedeki en önemli tekkeler şunlar: "Hacı Baba Tekkesi, Kıran Baba Tekkesi, Er Baba Tekkesi, Umur Baba Tekkesi, Dülbent Baba Tekkesi, Sarı Baba Tekkesi"
Bunun yanı sıra, Homa ve Şehlü bölgesinde en az 15 Alevi Bektaşi Tekkesi olduğu belirlenmiş durumda.
"Türkler Anadolu’ya geldiklerinde Türkmen kimliğiyle ve Alevi Bektaşi inancıyla buraya yerleşmişlerdi. Ancak zamanla yerleşik hayata geçtikçe ve tarihsel süreçte değişim yaşandıkça Sünnileşme süreci gerçekleşti. Günümüzde bölgede Alevi Bektaşi nüfus azalmış olsa da, onların mirası türbelerde, camilerde ve kültürel ritüellerde yaşamaya devam ediyor", diyen Afatoğlu, Çivril’in geçmişte Anadolu’daki en önemli Alevi Bektaşi merkezlerinden biri olduğunu ifade etti.
ALEVİ BEKTAŞİ TARİHİ AÇISINDAN ÇİVRİL ÖNEMLİ BİR KONUMA SAHİP
Afatoğlu’nun açıklamaları, Çivril’in Alevi Bektaşi inancının tarihi açıdan önemli merkezlerinden biri olduğunu bir kez daha gözler önüne serdi.
Yetkililerin ve akademisyenlerin, bölgedeki bu kültürel mirasın korunması adına çalışmalar yapması gerektiğini vurgulayan Afatoğlu, Alevi Bektaşi tarihine dair yeni bulguların gün yüzüne çıkmaya devam ettiğini belirtti.
İlginizi Çekebilir